Tesla verliest terrein, Volkswagen scoort: wat er écht aan het veranderen is in de wereld van elektrische auto’s

25.04.2025

Het elektrisch autolandschap in Europa is aan het schuiven. Wat jaren geleden begon als een heldenverhaal met Tesla op het voorplan, is intussen uitgegroeid tot een markt vol alternatieven. En ja, Elon Musk zit daar voor iets tussen. Maar ook slimme zetjes van merken dichter bij huis spelen een rol. Tijd om even te kijken wie vandaag aan de laadpaal de plak zwaait, en waarom steeds meer mensen hun EV-zoektocht bij Volkswagen, Skoda of Audi beginnen.

Van posterboy naar polariserend: Musk en de veranderde Tesla-vibe

Laat ons eerlijk zijn. Tesla was lang de rockster van de autowereld. Spannend, vernieuwend, een beetje rebels. Maar tegenwoordig is het voor sommigen wat… ingewikkelder. Elon Musk is niet alleen meer de man van de elektrische revolutie, maar ook een uitgesproken figuur op politiek vlak. Dat zorgt ervoor dat een deel van het publiek bewust andere merken begint te verkiezen. Geen drama, gewoon een verschuiving in gevoel.

Dat gezegd zijnde: er zijn ook heel wat mensen die zeggen "Whatever, zolang de auto maar snel is." En gelijk hebben ze ook. Want los van het imago blijft een Model Y of Model 3 natuurlijk wél een knap staaltje technologie.

Wie profiteert ervan? Volkswagen en co. ruiken hun kans

In het eerste kwartaal van 2025 zagen we iets bijzonders gebeuren. De verkoop van Tesla in Europa zakte met 45 procent. Tegelijkertijd zag de Volkswagen Groep zijn verkoop van elektrische wagens met 157 procent stijgen. Dat is geen toeval. Merken zoals Volkswagen, Skoda en Audi brengen sterke, betrouwbare modellen op de markt die het nét iets beter doen bij een publiek dat iets klassieker denkt, maar wel elektrisch wil rijden.

De ID.4, ID.7, Enyaq en Q4 e-tron worden massaal besteld. En geef toe: die wagens hebben net dat beetje herkenbaarheid zonder oubollig te zijn. Ze voelen logisch aan. Minder "kijk mij" en meer "ik ben er voor jou".

De vijf populairste EV's in Europa begin 2025

Voor jonge gezinnen of ondernemers die lange ritten doen en houden van tech en performance. Groot rijbereik (tot 533 km WLTP), ruim interieur en toegang tot het Tesla-superchargernetwerk.

Voor wie overstapt van een klassieke SUV naar elektrisch, zonder in te boeten op comfort of gebruiksgemak. Rijdt stil, zit stevig, en is gemaakt voor gezinnen die dagelijks pendelen én weekendtrips doen (tot 550 km WLTP).

Voor wie veel waar voor z’n geld wil. Denk: ruimte voor vijf, een kofferruimte waar je u tegen zegt en een chique interieur zonder de premiumprijs. Perfect voor jonge gezinnen of lease-rijders met oog voor detail (tot 537 km WLTP).

Gericht op de veelrijder die comfort boven alles stelt. Deze elektrische berline is ruim, stil, heeft slimme climate control en mikt duidelijk op ex-Passat-rijders die elektrisch willen gaan (tot 620 km WLTP).

Ideaal voor stedelingen of koppels zonder kinderen. Compact formaat voor de stad, verrassend pittige acceleratie, en nog steeds genoeg ruimte voor een weekendtrip met z’n twee. Een sportieve Golf-opvolger, maar dan fluisterstil (tot 546 km WLTP).

Wat betekent dat voor jou als koper?

Misschien ben je iemand die zegt: "Geef mij gewoon een goeie elektrische auto zonder gedoe." Dan zit je perfect bij modellen zoals de ID.4 of Enyaq. Wil je wat extra flair? Dan is de Q4 e-tron misschien meer jouw ding. Of misschien ben jij die persoon die denkt: "Ach, Musk of niet, ik vind die Model 3 gewoon een geweldige auto." Ook goed. Want je raadt het al: we hebben ze allemaal.

Of je nu gaat voor Europees nuchter of Amerikaans gedurfd, bij Powercars.be hebben we sowieso iets voor jou staan. Geen vooroordelen, wel veel keuze. Bovendien is alles direct beschikbaar!

De elektrische markt is volwassen aan het worden. Tesla blijft relevant, maar het is lang niet meer de enige ster op het podium (om nog niet te spreken van BYD…). Volkswagen en co. hebben hun moment gevonden, en dat vertaalt zich in een stevig marktaandeel. Wat jouw voorkeur ook is, wij hebben het juiste aanbod voor je klaarstaan.